تجارت گستران تجارت گستران

تجارت گستران

واردات از کلیه کشورها بصورت برات وصولی - گشایش اعتبار -اخذ پروفرم - ثبت سفارش - ترخیص کالا - تحویل در تهران با مدیریت مجید حمیدین

واردات و مراحل گمرکی

١- وارد کننده کالا

٢- تشریفات مربوطه به خرید کالا 

٣- روشهای خرید کالا

۴- مراحل ثبت سفارش

۵- حق ثبت سفارش

۶- واردات

٧- واردات به صورت گشایش اعتباری (ارزی)

٨- واردات قطعی کالا به صورت بدون انتقال ارز

٩- واردات از طریق مناطق آزاد تجاری، صنعتی

١٠- واردات از طریق مبادلات مرزی (تعاونی مرزنشینان)

١١- مبادلات مرزی (پیله وری)

١٢- بازارچه های مرزی

١٣- واردات از طریق پست

١۴- واردات موقت

١۵- کالاهای مرجوعی (اعاده به خارج از کشور)

١۶- راههای واردات کالا

١٧- تشریفات ترخیص کالا از گمرک

١٨- اسناد و ضمائم اظهارنامه 

١٩- کالاهای انتقالی

٢٠- کالاهای ضبطی در گمرک (ماده ٣١ قانون امور گمرکی)

٢١- انواع کالا از لحاظ شرایط ورود

٢٢- مرور زمان در گمرک

٢٣- انواع بارنامه یا سند حمل کالا

٢۴- ارزش کالا در گمرک 

٢۵- سپرده در گمرک

٢۶- حقوق گمرکی

٢٧- سود بازرگانی

 ٢٨- عوارض دریافتی

٢٩- تعیین تعرفه

٣٠- مراجع رسیدگی به اختلافات گمرکی

٣١- کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی

٣٢- وظایف کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی

٣٣- کمیسیون تجدید نظر

٣۴- کالاهای وارده به گمرک امانات پستی

٣۵- نحوه ارزیابی و ترخیص کالهای وارده به گمرک امانات پستی

٣۶- نحوه ترخیص بسته ها در بخش حضوری

٣٧- نحوه ترخیص بسته های تجاری 

٣٨- حق العملکار گمرک (Customs Broker)

39- موارد لازم الرعایه توسط حق العملکار

40- سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان

41- فهرست کالای وارداتی (با هر نوع ارز) که مشمول ضوابط قیمت گذاری است

توضیحات مربوط به هر بند را در ادامه مطلب بخوانید

 


واردکننده کالا 

وارد کننده کالا شخصی حقیقی یا حقوقی میباشد که نسبت به ورود کالاهای مورد مصرف در داخل کشور طبق مجوزهای مربوطه اقدام مینماید و میبایست از مقررات وقانون تجارت کشور خود بطور کامل و از مقررات و قانون تجارت کشور فروشنده نیز مطلع باشد . برای واردات داشتن کارت بازرگانی ، کد اقتصادی و چنانچه واحد تولیدی باشد ، داشتن پروانه بهره برداری یا پروانه تولید الزامی است .

کارت بازرگانی
کارت بازرگانی سندی است که به موجب آن میتوان اقدام به صادرات و واردات کالا نمود و توسط شعب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در تهران یا شهرستانها بنام متقاضیان اعم از اشخاص حقیقی (ایرانی و غیرایرانی) ، اشخاص حقوقی ،‌ صادر و در صورت تایید توسط واحد صدور کارت بازرگانی معتبر می‌باشد . ضوابط و شرایط و نحوه تمدید آن طبق آئیننامه اجرائی خواهد بود که به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید .
اشخاص و کالاهای ذیل نیاز به ارائه کارت بازرگانی ندارند :

§         1 – شرکتهای تعاونی مرزنشینان

§         2 – ملوانان ایرانی شاغل در شناورهائی که بین سواحل ایران و سایر کشورها در تردد هستند .

§         3 – پیله وران برای ورود کالاهای قابل ورود نیاز استان خود و استانهای همجوار در صورت اخذ کارت پیله وری و مجوز ورود از اداره بازرگانی شهر یا استان مربوطه .

§         4 – کارگران ایرانی شاغل در خارج از کشور در صورت داشتن کارنامه شغل از وزارت کار و امور اجتماعی .

§         5 – کالاهائی که ورود آنها به تشخیص گمرک برای فروش نمی‌باشد .

§         6 – کالاهای مسافری .

§         7 – کالاهای هدیه و سوغات که از طریق پست وارد می‌شوند .

کالاهای تجاری
کالاهایی که به تشخیص گمرک برای فروش ، وارد یا صادر می‌گردد ، اعم از اینکه به همان شکل یا پس از انجام عملیات تولیدی ، تفکیک و بسته بندی به فروش برسد تجاری تلقی خواهد شد .

تشریفات مربوطه به خرید کالا 

خریدار (وارد کننده) کالا به توجه به محلهای خرید و شرایط مربوط که قبلا از طرق مختلف پیش‌بینی و بررسی نموده است ، اقدام به خرید می‌نماید . نحوه خرید از بازارهای خارجی و از طریق نمایشگاههای بین‌المللی ، بروشورهای تحقیقی و اتاق بازرگانی در ایران انجام می‌گیرد . خرید بخش دولتی بیشتر از طریق مناقصه و بخش عمومی بیشتر از طریق استعلام بهاء انجام می‌پذیرد .

روشهای خرید کالا 

روشهای خرید کالا براساس اینکوترمز 1990 به شرح زیر است :

EXW

تحویل کالا در محل کار

EXW

FOB

تحویل کالا روی عرشه کشتی یا روی کامیون

BOARD) (FREE ON

FAS

تحویل کالا کنار کشتی

(FREE ALONGSIDE SHIP)

FCA

به صورت تحویل در محل مقرر به حمل کننده

(FREE CARRIER)

CFR

قیمت کالا و کرایه تا بندر مقصد

(COST AND FREIGHT)

CIF

قیمت کالا و کرایه و بیمه تا بندر مقصد

(COST,INSURANCE AND FREIGHT)

CPT

پرداخت کرایه حمل تا مقصد

(CARRIAGE PAID TO)

DAF

تحویل کالا در مرز

DELIVERED AT FRONTIER

DES

تحویل کالا روی عرشه کشتی در بندر مقصد

DELIVERED EX SHIP

DEQ

تحویل کالا روی اسکله در بندر مقصد

DELIVERED EX QUAY

DDU

تحویل کال در محل مقرر در مقصد بدون ترخیص و پرداخت حقوق و عوارض

گمرکی

DELIVERED DUTY UNPAID

DDP

تحویل کال در محل مقرر در مقصد ب ترخیص و ب پرداخت حقوق و عوارض

گمرکی

DELIVERED DUTY PAID

مراحل ثبت سفارش 

مراحل انجام ثبت سفارش جهت واردات کالا عبارت است از :

§         1 – آگاهی از تعرفه کالای مورد ثبت سفارش . (صاحب کالا قبل از ورود کالا چنانچه تعرفه صحیح کالای خود را نداند یا در تشخیص آن تردید داشته باشد ، میتواند از گمرک ایران تعرفه صحیح کالای خود را استعلام نماید .)

§         2 – اخذ پروفرما از فروشنده کالا .

§         3 – مراجعه به معاونت بازرگانی خارجی جهت تکمیل فرم ثبت سفارش .

§         4 – اخذ مجوز ورود کالا طبق جدول مقررات صادرات و واردات از سازمانهای ذیربط .

§         5 – مراجعه به شرکت بیمه و اخذ بیمه نامه

§         6 – اقدام به ثبت سفارش در بانک واسطه معامله بمنظور ثبت سفارش کالا (پس از تکمیل فرم تقاضا برای گشایش اعتبار بانضمام فرم بانکی و پروفرما و بیمه‌نامه اجازه نامه نسبت به پرداخت حق ثبت سفارش اقدام گردد .

حق ثبت سفارش 

حق ثبت سفارش عبارت از میزان و مبلغی است که به موجب قانون بودجه هر سال تعیین می‌گردد و به بعضی کالاهای وارده به کشور اعم از اینکه از طریق سیستم بانکی یا خارجی ازسیستم بانکی سفارش گردیده باشند ، تعلق می‌گیرد که مبلغ CIF(فوب + کرایه و بیمه‌نامه) و به میزان هر دلار 275 ریال (براساس 1379) وصول می‌شود . حق ثبت سفارش ممکن است در زمان گشایش اعتبار در بانک پرداخت گردد و یا در زمان ترخیص کالا در گمرک وصول شود. در ضمن برای کلیه کالاها صرفنظر از تاریخ ورود کالا یا اظهار به گمرک ، حق ثبت سفارش به میزان مقرر در زمان ثبت سفارش پرداخت خواهد شد .
کالاهائی که از پرداخت حق ثبت سفارش معاف هستند عبارتند از :

§         1 – کالاهای مسافری

§         2 – کالاهای هدیه و سوغات وارده از طریق پست

§         3 – به موجب تبصره 14 قانون بودجه سال 1379 کالاهای اساسی شامل (گندم ، قند ، شکر ، چای ، روغن نباتی ، برنج ، گوشت قرمز ، شیر ، کود و سم و بذر ، واکسن ، سموم دامی) اعم از یارانه‌ای و غیریارانه‌ای و کاغذ و کالاهای وارداتی مربوط به طرحهای بیع متقابل و سرمایه‌گذاری خارجی و خرید خارجی بخش فرهنگ از جمله صدا و سیما از حق ثبت سفارش معاف می‌باشند .

واردات 

واردات کالا به دو منظور صورت می‌پذیرد که عبارت است از :

§         الف – ورود قطعی

§         ب – ورود موقت

الف ) واردات قطعی
منظور از واردات قطعی ، کالاهائی هستند که برای مصرف یافروش سفارش شده و به کشور وارد و با انجام تشریفات قطعی گمرکی ترخیص می‌شوند .
انواع واردات عبارتند از :

§         1 – واردات در مقابل صادرات (ارز صادراتی غیرنفتی)

§         2 – واردات به صورت گشایش اعتبار (ارزی)

§         3 – واردات به صورت بدون انتقال ارز

§         4 – واردات از مناطق آزاد تجاری ، صنعتی

§         5 – واردات مبادلات مرزی (تعاونی مرزنشینان)

§         6 – واردات مبادلات پیله‌وری

§         7 – واردات از بازارچه‌های مرزی

§         8 – واردات کالا از طریق پست

1 – واردات در مقابل صادرات (ارز صادرات غیرنفتی)
صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی مجازخواهند بود در مقابل صادرات کالاهای خود، کالاهای قابل ورودی را که از طرف وزارت بازرگانی یا ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار اعلام می‌گردد ، وارد نمایند و یا اینکه از محل صادرات دیگران با استفاده از واریزنامه صادراتی اقدام به ورود کالاهای اعلام شده مذکور بنمایند .

2 - واردات به صورت گشایش اعتبار (ارزی) 

اینگونه واردات به صورت اعتباری اسنادی یا بروات اسنادی از طریق بانک گشایش کننده اعتبار انجام می‌گیرد و شامل انواع زیر می‌باشد .

§         الف – انواع اعتبارات اسنادی

§         ب – انواع بروات اسنادی

الف – انواع اعتبارات اسنادی :

§         1 – اعتبار اسنادی برگشت‌پذیر

§         2 – اعتبار اسنادی برگشت‌ناپذیر

§         3 – اعتبار اسنادی تایید شده

§         4 – اعتبار اسنادی گردان

§         5 – اعتبار اسنادی قابل انتقال

§         6 – اعتبار اسنادی یک ، دو و یا چند مرحله‌ای

§         7 – اعتبار اسنادی فرعی

§         8 – اعتبار اسنادی اتکائی

ب – انواع برات :

§         1 – برات ساده

§         2 – برات اسنادی(برات مستند)

اشکال مختلف بروات اسنادی :

§         1 – برات دیداری

§         2 – برات مدت دار

§         3 – برات در مقابل تایید بخشی از ارزش کالا و قبول مانده

§         4 – برات در مقابل قبول

§         5 – برات رسید یا تعهد

3 - واردات قطعی کالا به صورت بدون انتقال ارز 

واردات قطعی کالا به صورت بدون انتقال ارز شامل آن قسمت از واردات می‌باشد که خارج از سیستم بانکی عمل می‌شود و بابت ورود کالا هیچگونه ارزی از کشور خارج نمی‌گردد و باستناد مفاد ماده 38 آییننامه اجرائی قانون مقررات صادرات و واردات شامل :

الف – قطعات یدکی ، ابزار برشی ، قالب نو یا مستعمل و نمونه کالا (برای تحقیق و کپی‌برداری) برای واحدهای تولیدی ، آموزشی یا تحقیقاتی همچنین نمونه دارو (فرآورده‌های داروئی ، مواد اولیه و جانبی) مواد بسته‌بندی آن و تجهیزات و ملزومات پزشکی و آزمایشگاهی و بهداشتی ،شیر و غذای کودک و کتب و نشریات و تجهیزات آزمایشگاهی و ملزومات تحقیقاتی علمی برای دانشگاههای علوم پزشکی در صورتیکه جنبه تجاری نداشته باشد ، راسا بنام واحد تولیدی یا موسسه آموزشی یا تحقیقاتی مربوط قابل ورود و ترخیص است .

ب – در صورت کسر تخلیه ، ضایعات کالای وارداتی و مغایرت کالای وارداتی با کالای سفارش شده که فروشنده خارجی ملزوم به ارسال کالای مجانی برای جبران خسارت می‌گردد ، کالای ارسالی با تشخیص گمرک ایران و موافقت وزارت بازرگانی قابل ورود و ترخیص است .

تبصره : کسر تخلیه سی،کی،دی (
Compelitly Knocked Down)CKDعبارت است از کالائی که به صورت کاملا پیاده شده و مجزا از هم به سبب سهولت و اقتصادی بودن حمل و نقل وارد می‌شود که پس از عملیات ساده مونتاژ ، از قبیل پیچ و مهره‌ کردن و جوشکاری و پرچ و غیره تشکیل یک دستگاه کامل را داده و در ردیف دستگاه کامل طبقه‌بندی می‌گردد و بیشتر مربوط به ماشین آلات می‌باشد .
کارخانجات مونتاژ و اقلام موردنیاز برای ایفای تعهدات گارانتی با تشخیص وزارتخانه تولیدی ذیربط و موافقت وزارت بازرگانی مشمول این بند خواهد بود .

ج – کاتالوگ ، بروشور ، تقویم ، کتابچه حاوی مشخصات فنی و تجاری کالا ، اسناد مربوط به حمل کالا ، نقشه‌های فنی و نمونه‌های فاقد بهای ذاتی (نظیر تابلو منسوجات و غیره) بدون پرداخت سود بازرگانی و بدون کسب مجوزهای مقرر در جدول ضمیمه آئیننامه مقررات صادرات و واردات قابل ترخیص است .

د – کالای مورد نیاز پیمانکاران و مشاوران با تشخیص و موافقت سازمان دولتی ذیربط و موافقت وزارت بازرگانی قابل ورود و ترخیص است .

هـ – ورود و ترخیص موقت یا قطعی کتب و نشریات و سایر محصولات صنعت چاپ ، تکثیر و کپی برداری در زمینه‌های علمی و فنی با موافقت وزارت علوم ، تحقیقات و فن‌آوری و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی حسب مورد و در سایر زمینه‌ها با موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون ارائه هیچگونه مجوز دیگری قابل انجام است .

4 - واردات از طریق مناطق آزاد تجاری ،‌ صنعتی 

مناطق آزاد تجاری صنعتی در کشورمان عبارتند از : کیش ، قشم و چابهار
واردات از مناطق آزاد تجاری – صنعتی : منطقه آزاد تجاری ، صنعتی ، منطقه ویژه حراست شده بندری و غیربندری می‌باشد که طبق بند و تبصره 2 قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی با توجه به تبصره 2 قانون برنامه اول ایجاد شده است .
فعالیتهای مجاز در مناطق آزاد به شرح زیر است :

§         1 – نگهداری امانی کالا

§         2 – تسریع و تسهیل در دستیابی به کالا ، برای نزدیک کردن صحنه فعالیت صاحبان کالا اعم از مواد اولیه ، ماشین آلات و سایر کالاهای ساخته شده یا به مصرف‌کنندگان داخلی به منظور پشتیبانی از تولید داخلی کشور .

§         3 – پردازش کالا یا ایجاد تغییرات در آن برای تحصیل ارزش افزوده با استفاده از امکانات بالقوه .

§         4 – فراهم نمودن تسهیلات جهت دستیابی خریداران عمده داخلی و خارجی به کالاهای موردنیاز خود از این مناطق

§         5 – ایجاد عرصه فعالیتهای تجاری منطقه

§         6 – ارتباط با کشورهای آسیائی و اروپائی و سایر نقاط و برخورداری مفید از این بازارها با استفاده از تمامی تسهیلات ترانزیت داخلی و خارجی ، صادرات .

§         7 – جذب سرمایه و امکانات داخلی و خارجی برای موارد فوق‌الذکر در نیل به اهداف موردنظر .

مهلت توقف کالای وارد شده به منطقه با تشخیص مدیریت منطقه است . صاحبان کالای وارد شده به منطقه می‌توانند تمام یا قسمتی از کالای خود را به منظور ورود قطعی یا ورود موقت به داخل کشور به گمرک اظهار و با انجام تشریفات و مقررات مربوطه ترخیص نمایند .
هزینه‌های تخلیه و بارگیری ، انبارداری کالا در این مناطق براساس تعرفه‌های پیشنهادی مدیر منطقه و تصویب اکثریت وزرای عضو شورای عالی مناطق می‌باشد . کلیه کالاهائی که برای تولید یا ارائه خدمات موردنظر از خارج به منطقه وارد می‌شود از پرداخت سود بازرگانی معاف است .

5 - واردات از طریق مبادلات مرزی (تعاونی مرزنشینانن) 

با توجه به آئیننامه اجرائی قانون مقررات صادرات و واردات ، ساکنین نقاط مرزی محروم و اهالی کلیه بخشهای مرزی استانهای کشور (بغیر از استانهای گیلان و مازندران) باستثنای بخشهای مربوط به مراکز شهرستانها مجاز خواهند بود تا بخشی از مایحتاج خود را از کشور همجوار استان خود تامین نمایند و برای این منظور اقدام به صدور کالا به کشور مذکور می‌نمایند . کالاهای وارده نیاز به مجوزهای لازم ندارند ولی در هر مورد رعایت مقررات مربوط به بهداشت و استاندارد اجباری می‌باشد .
مرزنشینان بایستی دارای کارت مبادلات مرزی باشند که به مهر شرکت تعاونی مربوطه ممهور گردد. کارت مبادلات مرزی توسط اداره بازرگانی محل و در صورت نبودن آن در بخشداری محل در اسفند ماه هر سال تا پایان فروردین ماه سال بعد بنام سرپرست خانواده صادر می‌گردد و به مدت یکسال اعتبار دارد .
در ضمن نوزادان خانواده‌های دارنده کارت مبادلات مرزی در صورتی که عضو ششم به بعد باشد مشمول تسهیلات فوق نخواهند بود .

6 - مبادلات مرزی (پیله وری) 

مبادلات مرزی به سوداگران و پیله وران اماکن نقاط مرزی استانهای کشور اختصاص دارد که تحت شرایطی با کارت پیله‌وری که توسط ادارات بازرگانی با احراز شرایط مخصوص به خود صادر می‌شود ، طبق آئیننامه اجرائی قانون مقررات صادرات و واردات از محل فهرستی که توسط وزارت بازرگانی اعلام می‌گردد ، اقدام به ورود و صدور کالا می‌نمایند . در ابتدا به کشور مقابل استان خود کالا صادر و برابر ارزش آن اقدام به ثبت سفارش کالا می‌نمایند . افراد مذکور حق دادن وکالت جهت ورود کالا به دیگران را ندارند . افراد ساکن بخشهای مرزی کشور که پنج سال مستمر قبل از تقاضا در مناطق مرزی محل فعالیت خود سکونت داشته و حداقل دو سال سابقه خرید و فروش کالا در داخل کشور داشته و دارای پیمان یا تعهد ارزی مهلت منقضی واریز نشده باشد ، می‌توانند با دریافت کارت پیله‌وری بنام خود به مبادلات مرزی در چارچوب مقررات مربوطه اقدام نمایند .
کارت پیله‌وری توسط اداره بازرگانی محل صادر و دارای یکسال اعتبار از تاریخ صدور می‌باشد . دارندگان کارت پیله‌وری می‌توانند کالاهائی را که صادرات آنها مجاز و یا با صادرات آنها موافقت کلی شده است با رعایت مقررات مربوط ، به کشور یا کشورهای مقابل محل سکونت خود صادر کرده، در مقابل کالاهای صادر شده کالاهای مجاز یا مجاز مشروط موردنیاز خود را با کسب مجوزهای مربوطه در جداول مقررات صادرات و واردات از کشورهای مذکور وارد و ترخیص نماید .
واردات کالای تولید شده در کشورهای آسیای میانه (آذربایجان ، گرجستان ، ارمنستان ، ترکمنستان ، ازبکستان ، قرقیزستان ، تاجیکستان ، قزاقستان ، روسیه و اکراین ) نیاز به تودیع سپرده ثبت سفارش ندارند .

7 - بازارچه‌های مرزی 

بازارچه‌های مرزی محوطه‌ای است محصور واقع در نقطه صفر مرزی در جوار گمرکات مجاز به انجام تشریفات ترخیص کالا ، یا مکانهائی که طبق تفاهم‌نامه‌های منعقد شده بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همجوار تعیین می‌شود و اهالی دو طرف مرز می‌توانند تولیدات و محصولات کشور خود را با رعایت مقررات صادرات و واردات برای داد و ستد در این بازارچه‌ها عرضه نمایند .
استقرار گمرک در درب ورود و خروج بازارچه جهت اعمال مقررات صادرات و واردات و نظارت بر رعایت آن در بازارچه‌ ضروری است و انجام این امور به عهده گمرک می‌باشد . فهرست کالاهای قابل داد و ستد در بازارچه و میزان ارزش آن را وزارت بازرگانی با توجه به نیازمندیهای استانهای مرزی و تفاهم بعمل آمده با کشور مقابل و مقررات صادرات و واردات کشور ،‌ تهیه و اعلام می‌نماید.
ورود و ترخیص کالا در بازارچه‌های مرزی صرفا با ارائه فاکتور فروش غرفه‌های بازارچه‌های مرزی کشور مقابل امکان پذیر بوده و نیاز به ارائه سایر مدارک از قبیل پروفرما و بارنامه حمل نمی‌باشد . کلیه کالاهای مجاز در بازارچه‌های مرزی قابل داد و ستد می‌باشند . ورود هر نوع کالا از طریق بازارچه‌های مرزی موکول به صدور کالا بوده و در هر سال ارزش کالاهای قابل ورود هر بازارچه تا سقف پنج میلیون دلار تعیین گردیده است . کلیه اشخاص حقیقی ساکن در مناطق مرزی و اشخاص حقوقی که در مناطق مرزی فعالیت می‌نمایند مجاز به فعالیت در بازارچه‌های مرزی هستند .

8 - واردات از طریق پست 

طبق ماده 39 آئیننامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات سال 1379 از طریق پست می‌توان کالاهائی را که ورود آنها شرعا یا قانونا ممنوع نباشد و جنبه تجاری پیدا نکند تا پنجاه هزار ریال بنام هر نفر بدون پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی ، بدون مطالبه کارت بازرگانی و مجوزهای مقرر در جدول مقررات صادرات و واردات وارد و ترخیص نمود . در صورتیکه ورود کالا از این طریق به صورت یک جریان تجاری درآید یا مشکلات دیگری را برای کشور ایجاد کند ، وزارت بازرگانی می‌تواند با هماهنگی وزارت پست و تلگراف و تلفن فهرست کالاهای مذکور را برای جلوگیری از ترخیص به گمرک اعلام نماید . ورود کالاهای موضوع ماده 38 آئیننامه اجرائی قانون مقررا ت صادرات و واردات (بدون انتقال ارز) از طریق پست نیز امکان پذیر می‌باشد .

ب - واردات موقت 

ورود موقت رویه گمرکی است که به موجب آن می‌توان کالای خاصی را برای منظور خاصی در مدت معین وارد کشور و سپس خارج کرد . ورود کالای مجاز و مشروط و غیرمجاز با موافقت گمرک ایران و ورود کالاهای ممنوع‌الورود موکول به مصوبه هیئت دولت می‌باشد .
ورود موقت به منظورهای ذیل انجام می‌پذیرد :

§         1 – ورود موقت مواد اولیه .

§         2 – ورود موقت کالاهای خارجی برای شرکت در نمایشگاههای بین‌المللی .

§         3 – ورود موقت کالا برای تکمیل و تعمیر .

§         4 – ورود موقت دستگاههای فیلمبرداری و عکسبرداری هوائی و مطالعات علمی و فنی و غیره .

§         5 – ورود موقت وسائط نقلیه .

§         6 – ورود موقت دام که به منظور تعلیف موقتا وارد کشور می‌شوند .

§         7 – ورود موقت محفظه‌های مخصوص حمل کالا (کانتینر) .

§         8 – ورود موقت کالاهائی که طبق کنوانسیون گمرکی به صورت موقت وارد می‌شوند .

ج - کالاهای مرجوعی (اعاده به خارج از کشور) 

کالاهای مرجوعی کالاهایی هستند که :
1 – بدلیل ممنوعیت و یا غیرمجاز بودن و یا عدم تطبیق با مجوزهای مربوطه قابل ترخیص نمی‌باشند.

§         الف : برای این منظور چنانچه کالا در گمرک مرزی موجود باشد اظهارنامه در دو نسخه تنظیم می‌گردد و مشمول پرداخت هزینه‌های گمرکی است و تحت‌نظر مستمر ماموران گمرک از کشور خارج می‌گردد .

§         ب : چنانچه کالا در گمرکخانه داخلی موجود باشد برای این منظور اظهارنامه در سه نسخه تنظیم می‌گردد و برای مرجوع نمودن کالاهای مجاز مبلغی معادل یک برابر مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی و عوارض مربوطه و برای مرجوع نمودن کالاهای غیرمجاز و مجاز مشروط و ممنوع ‌الورود مبلغی معادل یک برابر حقوق گمرکی و سود بازرگانی و عوارض مربوطه بعلاوه سه برابر ارزش کالا سپرده اخذمی‌گردد که پس از تایید پروانه مرجوعی مربوط توسط گمرک خروجی، سپرده مذکور به صاحب آن مسترد می‌گردد .

2 – بعنوان ورود موقت قبلا به کشور وارد شده‌اند و در پایان مهلت مربوطه برای اعاده به خارج از کشور اظهار مرجوع می‌شوند .

راههای واردات کالا 

   1 – واردات از طریق دریائی
   2 – واردات از طریق هوائی
   3 – واردات از طریق زمینی (جاده‌ای) و یا راه‌آ
هن

تشریفات ترخیص کالا از گمرک 

برای ترخیص کالا از گمرک مراحل زیرانجام می‌گیرد :

§         1 – تنظیم اظهارنامه توسط صاحب کالا یا نماینده قانونی وی همراه با کلیه اسناد و مدارک و مجوزها در صورت لزوم .

§         2 – بررسی اظهارنامه توسط قسمت احراز هویت .

§         3 – مراجعه به بانک جهت پرداخت مبلغ تعیین شده بابت حقوق و عوارض و هزینه‌های گمرکی در اظهارنامه .

§         4 – ارائه فیش بانک به دفتر ژورنال گمرک .

§         5 – مراجعه به قسمت پروانه جهت صدور پروانه سبز گمرکی .

§         6 – مراجعه به دفتر کوتاژ جهت ثبت اظهارنامه .

§         7 – مراجعه به سرویس ارزیابی جهت تعیین ارزیاب .

§         8 – مراجعه به انبار در معیت ارزیاب مربوطه جهت ارزیابی کالا .

§         9 – ارزیابی کالای اظهار شده ، در این مرحله چنانچه نیاز به ارسال نمونه به آزمایشگاه باشد ، می‌باید به آزمایشگاه مراجعه شود .

§         10 – مراجعه به دایره ارزش جهت تایید ارزش اظهار شده .

§         11 – مراجعه مجدد به ارزیاب مربوطه پس از انجام مراحل 9 و 10

§         12 – پس از امضای ارزیاب ، مراجعه به کارشناس و سپس مسئول سرویس ارزیابی .

§         13 – پس از مهر رئیس سرویس ارزیابی ، مراجعه به دفتر کل انبارها .

§         14 – مراجعه به درب خروج جهت اخذ مجوز بارگیری (در این مرحله اظهارنامه مجددا بررسی و سپس اجازه بارگیری صادر می‌شود)‌.

§         15 – مراجعه به انبار جهت تحویل کالا.

§         16 – مراجعه به درب خروج و پس از امضای دفتر درب خروج ، اقدام به خارج نمودن کالا می‌گردد .

اسناد و ضمائم اظهارنامه 

§         1 – قبض انبار

§         2 – ترخیصیه

§         3 – بارنامه حمل (Bill of lading)

§         4 – عدلبندی (Packing List)

§         5 – بیمه نامه

§         6 – گواهی مبدا

§         7 – گواهی بازرسی

§         8 – سیاهه خرید (فاکتور)

§         9 – پیش فاکتور (پروفرما)

§         10 – گواهینامه مربوط به بهداشت (حسب مورد)

§         11 – گواهینامه استاندارد (حسب مورد)

§         12 – فتوکپی کارت بازرگانی

§         13 – فتوکپی کد اقتصادی

§         14 – فتوکپی پروانه بهره‌برداری (واحد تولیدی)

§         15 – فتوکپی وکالتنامه رسمی و ثبتی برای نماینده ترخیص

§         16 – فتوکپی کارت حق‌العملکاری (برای حق‌العملکار)

§         17 – مجوزهای ورود (حسب مورد)

§         18 – اعلامیه فروش ارز

§         19 – کاتالوگ ، بروشور (حسب مورد)

حمل یکسره
حمل یکسره عبارت است از انتقال کالای گمرک نشده از گمرک مرز ورودی به گمرک مقصد بارنامه حمل ، در داخل کشور بدون تخلیه از وسیله حمل ، تشریفات حمل یکسره غیر قطعی است .

ترخیص یکسره
ترخیص یکسره عبارت است از ترخیص قطعی کالا که عملیات ارزیابی روی وسیله نقلیه انجام می‌شود و تشریفات آن قطعی است .

کابوتاژ
کابوتاژ عبارت است از حمل کالا از یک نقطه گمرکخانه به نقطه دیگر کشور از راه دریا و یا رودخانه‌های مرزی .

کالاهای انتقالی 

کالاهای انتقالی عبارتند از کالاهایی که از لنگرگاهها یا بندرها یا فرودگاههای کشور از یک کشتی به کشتی دیگر ، از یک هواپیما به هواپیمای دیگر انتقال داده می‌شود که ممکن است بطور مستقیم یا غیرمستقیم انجام شود . برای انتقال کالا بطور مستقیم ، اظهارنامه در دو نسخه تنظیم می‌گردد .
برای انتقال کالا بطور غیر مستقیم ، اظهارنامه در سه نسخه تنظیم می‌گردد .

روز اظهار کالا
روز اظهار کالا روزی است که صاحب کالا با توجه به منظورهای پنجگانه (ورود قطعی ، ورود موقت ، ترانزیت داخلی ، ترانزیت خارجی ، مرجوعی) طبق اظهار خود وجوهی را که به ترخیص کالا تعلق می‌گیرد ، به صندوق گمرک پرداخته باشد .
روز اظهار نیز جزو ایام توقف کالا در اماکن گمرکی محسوب می‌گردد .

سند ترخیص
سند ترخیص سندی است که به موجب آن بتوان کالا را از گمرک خارج نمود . مانند پروانه گمرکی برای کالاهای تجاری و پته برای کالاهای غیرتجاری .

تاریخ صدور سند ترخیص
تاریخ صدور سند ترخیص روزی است که رئیس گمرک محل ترخیص کالا یا قائم مقام او ، سند (پروانه سبز گمرکی ، پته) را امضا و اجازه ترخیص صادر نموده است .

کالای متروکه
کالای متروکه مطابق ماده 22 قانون امور گمرکی ، کالاهایی است که صاحب آن به هر دلیل جهت ترخیص آن به گمرک مراجعه نکرده باشد و یا اگر مراجعه نموده در ارائه اسناد و مدارکی که لازم است تاخیر کرده باشد و یا به علت عدم ارائه مجوزهای خاص موردنیاز ، کالا متروکه شده باشد .

در فرودگاههای کشور پس از دو ماه و در سایر اماکن گمرکی پس از چهارماه توقف از تاریخ صدور اولین قبض انبار ، کالا متروکه می‌گردد . بعد از این مدت با موافقت گمرک تا چهارماه دیگر (در گمرکات زمینی و دریائی) و تا 2 ماه دیگر در گمرکات فرودگاهی قابل تمدید می‌باشد . همچنین با توجه به ماده 389 آئیننامه اجرائی قانون امور گمرکی هرگاه کالایی اظهار و سند ترخیص صادر و تا چهار ماه از گمرک خارج نشود جز در موارد قوه قهریه (فورس ماژور) کالا متروکه شده و تحویل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی می‌گردد و گمرک هیچگونه دخل و تصرفی در آن ندارد .

کالاهای ضبطی در گمرک (ماده 31 قانون امور گمرکی) 

ضبط کالا در گمرک اصولا در مواردی است که کالا ممنوع‌الورود یا غیرمجاز بوده و با نام مشخصات صحیح اظهار شده باشد که گمرک نسبت به ضبط آن اقدام می‌نماید و سه ماه به صاحب کالا فرصت داده می‌شود که کالای وارده را از کشور اعاده نماید . ولی صاحب آن در این مورد اقدامی ننموده ، در این صورت بعد از انقضای مهلت مذکور کالا اصطلاحا ضبط می‌شود . پس از ضبط کالا ، به صاحب آن تا دو ماه مهلت داده می‌شود . پس از ضبط کالا ، به صاحب آن تا دو ماه مهلت داده می‌شود که اگر شکایتی دارد به مراجع قضایی تسلیم نماید ، در غیر اینصورت و گذشت مدت دو ماه فوق اصطلاحا کالا ضبط قطعی می‌گردد یعنی به مالکیت دولت درمی‌آید .

انواع کالا از لحاظ شرایط ورود 

الف – کالاهای مجاز : عبارتند از کالاهایی که ورود آنها نیاز به انجام شرط نباشد.

ب – کالاهای مشروط : کالاهایی هستند که ورود آنها نیاز به انجام شرط شده باشد که در ستون جدول مقررات صادرات و واردات سالانه یا در مندرجات ذیل یادداشتهای فصل تعرفه پیش‌بینی می‌گردد .

ج – کالاهای ممنوع الورود : کالاهایی می‌باشند که ورود آنها به موجب قوانین خاص و تصویب مجلس شورای اسلامی و یا در چارچوب قانون شرع مقدس اسلام منع گردیده باشد .

مرور زمان در گمرک 

مرور زمان در گمرک موضوع ماده 16 قانون امور گمرکی عبارت است از اینکه چنانچه در اثر اشتباه محاسبه و غیره چه از طرف گمرک و چه از طرف صاحب کالا مبالغی کمتر یا بیشتر دریافت و یا پرداخت شده باشد هر دو طرف در مدت زمان هشت ماه می‌توانند نسبت به مطالبه کسر دریافتی از طریق گمرک و یا مطالبه اضافه پرداختی اقدام نمایند . مبدا مرور زمان تاریخ صدور سند ترخیص است .

انواع بارنامه یا سندحمل کالا 

   1 – بارنامه دریائی (Bill of Landing)
   2 – بارنامه حمل سراسری
Trough B/L
   3 – بارنامه حمل مرکب فیاتا (
F.B.L) Fiata combined transport
   4 – راهنامه هوائی (
Air way Bill)
   5 – راهنامه زمینی (جاده‌ای) (
CMR)
   6 – راهنامه راه آهن (
Railway of Landing)
   7 – بارنامه پستی
لازم به ذکر است که در حمل و نقل بین‌المللی کالا اسناد و مدارک حمل دیگری نیز وجود دارد که ذکر آنها در این مقال نمی‌گنجد .

ارزش کالا در گمرک 

ارزش کالای ورودی در گمرک در همه موارد عبارت است از بهای سیف (‌CIF) (بهای خرید کالا در مبدا باضافه هزینه بیمه ، حمل و نقل و باربندی ) و کلیه هزینه‌های مربوط به افتتاح اعتبار یا واریز بروات و سایر هزینه‌ها که به آن کالا تا مرز ورود به اولین دفتر گمرکی تعلق می‌گیرد که از روی سیاهه خرید یا سایر اسناد تسلیمی صاحب کالا به گمرک تعیین و براساس نرخ ارز و برابریهای اعلام شده از طرف بانک مرکزی ایران در روز اظهار (تسلیم اظهارنامه) محاسبه خواهد شد .

سپرده در گمرک 

سپرده در گمرک مبلغی است که نقدا یا به صورت ضمانتنامه بانکی معتبر بعنوان تامین پرداخت وجوهی بابت حقوق گمرکی ، سود بازرگانی یا عوارض و هزینه‌های گمرکی و سایر مخارجی که ممکن است به کالا تعلق بگیرد موقتا پرداخت می‌شود ، اصولا دارای مدت معین می‌باشد و چنانچه ظرف مدت مذکور صاحب کالا تعهدات خود را انجام ندهد مبلغ سپرده به درآمد قطعی منظور می‌گردد .

حقوق گمرکی 

حقوق گمرکی که خود یک نوع مالیات غیرمستقیم محسوب می‌گردد عبارت است از وجوهی که به موجب جدول تعرفه گمرکی از کالاهای ورودی دریافت می‌گردد و برای توسعه اقتصادی و حمایت از صنایع داخلی می‌باشد که توسط مصوبه هیئت دولت به مجلس پیشنهاد و قوه مقننه آنرا تعیین می‌نماید .

سود بازرگانی 

سود بازرگانی یک نوع مالیات غیر مستقیم است و عبارت است از وجوهی که طبق تصویبنامه هیئت وزیران به استناد قانون تجارت خارجی ، قانون امور گمرکی و قانون مقررات صادرات و واردات از برخی کالاهای وارداتی اخذ می‌گردد و هرگاه دولت لازم بداند به منظور حمایت از تولیدات صنایع کشور میزان آن را تغییر می‌دهد .

هزینه‌های گمرکی
هزینه‌های گمرکی وجوهی هستند که میزان و چگونگی وصول آنها با تصویب هیئت وزیران برای تخلیه ، باربری ، صفافی (بارچینی) ، بارگیری ، انبارداری ، آزمایش ، تعرفه‌بندی کالا، کارشناسی ، بدرقه کالا ، خدمات فوق‌العاده و نظایر آن، توسط گمرک وصول می‌شود .

عوارض دریافتی 

عوارض شامل وجوهی است که وصول آن طبق مقررات بعهده گمرک قرار گرفته است و عبارتند از: عوارض شهرداری ، عوارض هلال احمر ، عوارض هوائی، عوارض شهرداری محل (تعاون) ، عوارض بندری ،عوارض بهداری ،یک درصد عوارض ویژه ،تضمین صادرات ،حق ثبت سفارش.

بیمه محلی
گمرک ایران برای جبران خسارت ناشی از آتش‌سوزی احتمالی و از بین رفتن کالا در مدت توقف در اماکن گمرکی به نفع شرکت بیمه طبق جدول اعلام شده از کالاهای وارده حق بیمه دریافت می‌نماید و نرخ آن در تمام اماکن گمرکی اعم از زمینی ، دریایی ، هوائی یکسان است .
هم اکنون در ازای هر ماه یک و نیم در هزار سیف کالا دریافت می‌شود .

تعیین تعرفه 

در مواردی که صاحب کالا یا نماینده قانونی او تعرفه صحیح کالای خود را نداند و یا در تشخیص آن تردید داشته باشد می‌تواند قبل از تنظیم اظهارنامه با تسلیم درخواست کتبی و ارائه اسناد مالکیت و الصاق نمونه کالا و مدارک مربوطه به آن و با پرداخت هزینه آزمایش از رئیس گمرک حمل تعرفه‌بندی کالای خود را استعلام کند و پس از دریافت پاسخ کتبی و حصول اطلاع قطعی از تعرفه کالاهای خود به تنظیم اظهارنامه مبادرت نماید (ماده 99 آ.ا.ق.ا.گ) .

انوانتر
صاحب کالا یا نماینده قانونی او حق دارد قبل از تسلیم اظهارنامه ، طبق تقاضای کتبی و ارائه اسناد مالکیت با موافقت گمرک کالای خود را رویت و به توزین بسته‌ها یا باز کردن و دیدن محتویات آنها جهت بدست آوردن مشخصات مذکور و نمونه برداری و همچنین به خشک کردن کالا و تعویض لفاف آن اقدام نماید .
اقدام مزبور باید با حضور و تحت نظارت مستمر ماموران مطلع و بصیر انجام بگیرد که اداره در ضمن صدور اجازه تعیین خواهد نمود .
هرگاه بر اثر باز کردن و بستن بسته‌ها به ترتیب فوق خسارتی به محتویات آنها وارد آید مسئولیت آن متوجه گمرک نخواهد بود و از بابت آن خسارت ، تخفیفی در حقوق گمرکی و سود بازرگانی و هزینه‌های گمرکی و عوارض داده نخواهد شد .
هرگاه صاحب کالا بخواهد اقدام به بازدید محتویات بسته‌ها و یا تغییر لفاف و یا خشک کردن کالا و یا سایر اعمالی که مستلزم تغییر در بسته‌بندی و دست‌خوردگی کالا باشد بکند باید مراتب را صریحا و بطور وضوح و تفکیک در درخواست خود قید نماید و ماموری که برای این کار تعیین می‌گردد باید مراقبت نماید که غیر از آنچه صاحب کالا درخواست نموده و با آن موافقت شده عمل دیگری انجام نگیرد . همچنین قبل از انجام هرگونه عملی مامور باید مشخصات ظاهری بسته‌ها را از حیث نوع بسته و علامت وسالم بودن یا پاره‌گی و یا دستخوردگی داشتن ، صورتمجلس کرده سپس اجازه باز کردن آنها را بدهد . پس از باز کردن بسته‌ها باید پر و یا خالی بودن ، وزن خالص ، نوع ، جنس ، مقدار ، تعداد و سایر مشخصات کامل کالای محتوی تمام بسته‌ یا بسته‌هائی را که مورد درخواست صاحب کالا بوده صورتمجلس نماید و در هر حال یک نسخه از صورتمجلس باید به انبار تسلیم شود (ماده 98 آ.ا.ق.ا.گ) .

مراجع رسیدگی به اختلافات گمرکی 

تعداد اعضاء کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی متشکل از هفت نفر عضو اصلی و پنج نفر عضو علی‌البدل می‌باشد که از میان هفت نفر دو نفر از صاحب منصبان وزارت دارائی و وزارت بازرگانی و بقیه از کارمندان بصیر و مطلع گمرک برای مدت دو سال بموجب احکام رسمی بترتیب از طرف وزرای دارائی و بازرگانی و رئیس‌کل گمرک ایران انتخاب می‌شوند .

کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی 

وظایف کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی 

   الف : رسیدگی و صدور رای نسبت به پرونده‌های گمرکات مختلف که از لحاظ تشخیص و تطبیق نوع کالا با مندرجات تعرفه گمرکی ، مورد اختلاف واقع شده است .
   ب : رسیدگی و صدور رای در مورد هر اختلافی که در اجرای مقررات گمرکی و مقررات عمومی صادرات و واردات ناشی می‌شود .
   ج : مشاوره و اظهارنظر در مورد طرحها و یا گزارشها یا پیشنهادهای رسیده به گمرک .
   د : رسیدگی به درخواستهای استعلام تعرفه‌بندی بین گمرکات کشور و بازرگانان .
   هـ : رسیدگی به درخواستهای تعرفه‌بندی کالا قبل از ورود .
در صورت تصویب اکثریت اعضا در مورد رای صادره ،‌ هرگاه ما به التفاوت موضوع اختلاف پنج میلیون ریال و کمتر باشد ، رای مربوطه قطعی خواهد بود و در مورد مبلغ مابه التفاوت بیشتر می باید صریحا به قابل تجدیدنظر بودن رای اعلام نظر نمایند و طرفین می‌توانند ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ رای تقاضای تجدیدنظر نمایند .

کمیسیون تجدیدنظر 

کمیسیون تجدیدنظر با حضور کلیه اعضاء به موارد زیر رسیدگی می نماید :
   الف : رسیدگی به پرونده‌هائی که مبلغ مورد اختلاف بین رای کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی و مبلغ مورد قبول صاحب کالا بدون احتساب جریمه از مبلغ پنج میلیون ریال کمتر نباشد .
   ب : رسیدگی به رای کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی که ظرف مدت 20 روز مورد اعتراض گمرک و صاحب کالا قرار گرفته باشد .

کالاهای وارده به گمرک امانات پستی 

کالاهای وارده به گمرک امانات پستی به سه منظور وارد می‌گردد :
الف : هدیه و سوغات
ب : کالاهای مسافری
ج : کالاهای نمونه و لوازم یدکی برای واحدهای تولیدی

الف : به صورت هدیه و سوغات برای اشخاص حقیقی ، در حال حاضر طبق ماده 39 آئیننامه اجرائی قانون مقررات صادرات و واردات سال 1379 برای هر نفر تا مبلغ پنجاه هزار ریال بشرط نداشتن جنبه تجاری و منع شرعی و قانونی و غیرمستعمل بودن (در مورد البسه) با معافیت از پرداخت حقوق و سود و عوارض مربوطه قابل ترخیص و برای مازاد آن بمیزانی که در مقررات مربوطه تعیین می‌شود با توجه به نکات فوق با اخذ حقوق و عوارض مربوطه طبق جدول مقررات صادرات و واردات با صدور پته گمرکی قابل ترخیص می‌باشد .

ب : به صورت لوازم و کالاهای مسافری : که مقررات مربوطه در بخش مسافری این کتاب بیان شده است .

ج : به صورت نمونه کالا و لوازم یدکی برای واحدهای تولیدی تحقیقاتی و آموزشی و کاتالوگ و بوروشور و غیره …

نحوه ارزیابی و ترخیص کالاهای وارده به گمرک امانات پستی 

1 – بسته‌های وارده ابتدا در بخش غیابی بدون حضور صاحب بسته در حضور نماینده پست مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که با در نظر گرفتن نوع کالا و غیرمستعمل بودن آن (در مورد البسه) و نداشتن منع شرعی و قانونی و غیرتجاری بودن تا مبلغ پنجاه هزار ریال بدون اخذ حقوق و سود و عوارض ترخیص و تحویل نماینده پست می‌گردد تا تحویل صاحبان آنها گردد و مازاد بر آن طبق شرایط بند الف فوق‌الذکر ترخیص می‌گردد . کالاهای ترخیص شده همراه نسخه‌ای از پته گمرکی مذکور توسط نماینده پست برای آنها ارسال تا پس از پرداختن وجه پته کالا را تحویل گیرند .

2 – تعدادی از بسته‌هائی که احتیاج به بررسی بیشتر دارد به صورت حضوری با حضور صاحب بسته و در حضور نماینده پست ارزیابی می‌گردد . در این قسمت پس از تعیین میزان حقوق و سود و عوارض مربوطه و پرداخت آن پته صادره تحویل صاحب کالا می‌گردد که به موجب آن بسته خود را تحویل گرفته و از گمرک ترخیص نماید .

نکته : هرگونه کسری و خسارت دیدن بسته‌ها و محتویات آنها و عدم تحویل به موقع به صاحب بسته بعهده شرکت پست که آورنده و نگهدارنده بسته است ، می‌باشد و در این زمینه گمرک هیچ مسئولیتی ندارد .

نحوه ترخیص بسته‌ها در بخش حضوری 

جهت صاحب بسته که قبلا از طریق شرکت پست دعوتنامه ارسال شده است شخصا با داشتن کارت شناسائی به گمرک مراجعه می‌نماید ، افرادی که بعنوان نماینده صاحب بسته برای ترخیص مراجعه می‌نمایند می‌بایست دارای وکالتنامه رسمی یا معرفی‌نامه از طرف صاحب بسته باشند و به شرح زیر برای ترخیص بسته اقدام نمایند .

§         1 – اخذ شماره نوبت از گمرک .

§         2 – مراجعه به قسمت احراز هویت پست (در این قسمت پس از احراز هویت ، صاحب بسته یا نماینده وی ، شماره نوبت اخذ شده از گمرک درظهر اعلامیه پستی نامبرده منعکس و جهت بیرون آوردن بسته از انبار برای ارزیابی به قسمت ثبت دفتر انبار تحویل می‌گردد .)

§         3 – ثبت شماره اعلامیه پستی و شماره نوبت اخذ شده در دفتر انبار .

§         4 – تحویل اعلامیه پستی به کارشناسان بخش تجاری و غیرتجاری گمرک جهت تعیین ارزیاب .

§         5 – بیرون آوردن بسته از انبار و تحویل به ارزیاب مربوطه جهت ارزیابی .

§         6 – ارزیابی بسته‌ها با توجه به اولویت شماره نوبت اخذ شده در حضور نماینده پست شروع می‌شود و میزان معافیت و حقوق و عوارض مربوطه تعیین می‌گردد .
در این قسمت میبایست مجوز ترخیص کالاهایی که به موجب جدول مقررات صادرات و واردات بعهده سازمان یا وزارتخانه بخصوصی است که در بند 7 ذکر گردیده ، کسب گردد . بعضی از نمایندگان سازمانها یا وزارتخانه های مذکور در گمرک مستقر هستند که نظریه خود را اعلام می‌دارند ، ولی بعضی دیگر از نمایندگان مذکور در گمرک مستقر نمی‌باشند. بنابراین برای آن دسته از کالاهایی که نیاز به کسب نظر سازمان خاصی دارد قبض نگهداری صادر می‌گردد تا پس از ارائه موافقت ترخیص گردد .

§         7 – نظر نماینده اداره ارتباطات رادیوئی درباره : رادیو ، تلفنهای بی‌سیم ، تلفن همراه (موبایل) ، بردهای الکترونیکی ، IC (آی – سی) ، دزدگیر ، آیفون تصویری ، کنترل دستگاههای رادیوئی ، تلویزیونی و کنترل ماشینهای اسباب بازی و غیره .
نظر نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کتب ، نشریات ، مجلات ، کاتالوگ ، بروشور ، روزنامه و بعضی مدلهای گیتار و ارگ ، نوار ویدئو ، نوار کاست ، دیسکتهای موسیقی ، فلاپی دیسکتها و غیره .
نظر نماینده وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی (معاونت امور داروئی در ارتباط با داروها ، سموم و حشره ‌کشهای خانگی و مواد خوراکی ، آشامیدنی ، آرایشی ، بهداشتی) و ( معاونت تجهیزات در ارتباط با لوازم و تجهیزات پزشکی)
نظر نماینده وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری درباره کتب علمی و آموزشی و غیره .
نظر نماینده قرنطینه نباتی درباره بذر ، گل ، نهال ، کود ، سموم دفع آفات نباتی .
نظر نماینده سازمان انرژی اتمی ایران درباره مایکروویو (غذا گرم‌کن) و کلیه دستگاههای پرتوزا و مواد تشعشع زا و غیره .
نظر نماینده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در رابطه با کالاهای تحت‌نظر از جمله فشفشه ، ترقه ، طپانچه ، اسلحه و مهمات و غیره .
نظر نماینده موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی درباره کالاهای مشمول استاندارد اجباری و تعیین نوع کالای شیمیائی و غیره از نظر نوع مواد متشکله .

§         8 - امضای اعلامیه پستی توسط ارزیاب و کارشناس مربوطه .

§         9 - مراجعه به بانک جهت پرداخت مبلغ تعیین شده بابت حقوق و عوارض گمرکی توسط ارزیاب در متن اعلامیه پستی .

§         10 - مراجعه به قسمت صدور پته گمرکی .

§         11 - مراجعه به صندوق گمرک .

§         12 - مراجعه به کارشناس مربوطه جهت امضاء و مهر پته گمرکی .

§         13 - مراجعه به قسمت دفتر کل انبارها .

§         14 - مراجعه به پست جهت پرداخت وجهی که بعنوان عوارض پست دریافت می‌دارند .

§         15 - مراجعه به دفتر خروج پست (ثبت ردیف اعلامیه پستی و شماره پته مربوطه و امضای صاحب کالا) .

§         16 - تحویل بسته از پست .

§         17 - مراجعه به درب خروج گمرک ، در این قسمت ضمن ارزیابی اجمالی مجدد و ثبت پته در دفتر درب خروج و ثبت ردیف دفتر مربوطه در ظهر پته و امضا و ممهور نمودن آن به مهر درب خروج، بسته تحویل صاحب آن شده از گمرک ترخیص می‌شود .

نحوه ترخیص بسته‌های تجاری 

ارزیابی بسته‌های واحدهای تولیدی ،‌آموزشی و تحقیقاتی جدا از بخش غیرتجاری انجام می‌پذیرد که خود باعث تسریع در روند ترخیص کالاهای وارده به این گمرک می‌باشد . این بسته‌ها بیشتر به صورت پته ترخیص می‌گردند و برای این کار فتوکپی کارت بازرگانی ، کد اقتصادی ، پروانه بهره ‌برداری و پروانه تولیدی ضمیمه اعلامیه پستی مربوطه می‌شود .

حق ‌العملکار گمرک (Customs Broker) 

حق‌العملکار در گمرک به شخصی (اعم از حقیقی یا حقوقی) اطلاق می‌شود که تشریفات گمرکی کالای متعلق به شخص دیگری را به وکالت از طرف آن شخص در گمرک انجام ‌می‌دهد . برای این منظور می‌بایست قبلا طبق مقررات مربوطه پروانه مخصوص این شغل را از گمرک ایران دریافت نموده باشد .

موارد لازم الرعایه توسط حق‌العملکار 

1 - حق‌العملکار موظف است اصل وکالتنامه رسمی ثبتی اشخاصی که از طرف آنان تشریفات گمرکی کالا را انجام می‌دهد ، به هنگام ترخیص به گمرک ارائه و فتوکپی آن را به اظهارنامه تسلیمی ضمیمه نماید .
2 - تسلیم ضمانت کتبی نماینده معرفی شده خود به گمرک
3 - ثبت تمام عملیات انجام شده گمرکی به وکالت اشخاص در دفتر مخصوص حق‌العملکاری خود .
4 - تحویل به موقع دفتر حق‌العمکاری به رئیس گمرک در زمان اخطار کتبی .
5 - حق‌العملکار بایستی دارای کارت بازرگانی نیز باشد .

سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان 

یکی از سازمانهای تحت نظارت وزارت بازرگانی می‌باشد که در راستای سیاستهای اقتصادی جامعه انجام وظیفه می‌نماید و در رابطه با ترخیص کالاهای وارده که مشمول مابه‌التفاوت می‌باشند به شرح زیر تصمیم‌گیری می‌نماید .

§         1 – کالاهای مشمول مابه‌التفاوت شامل کلیه واردکنندگان (اعم از بخش خصوصی، تعاونی ، دولتی) می‌باشد مگر مواردی که معافیت آنها در دستورالعمل صریحا درج گردیده است و یا اینکه در هر مورد مجوز سازمانی مبنی بر بلامانع بودن ترخیص کالا صرفا از لحاظ عدم مطالبه مابه‌التفاوت را به گمرک ارائه دهند .

§         2 – کالای مشمول مابه‌التفاوت که درگمرک موجود می‌باشد و یا به کشور وارد خواهد شد (باستثناء هدایا و کالاهای همراه مسافر) ترخیص آنها را گمرک موکول به پرداخت مابه‌التفاوت مقرر می‌باشد که می‌بایست تاییدیه سازمان را مبنی بر دریافت مابه‌التفاوت مربوطه در هر مورد ارائه نماید . چنانچه واردکننده کالا بدون اخذ تاییدیه سازمان به گمرک مراجعه نماید گمرک مربوطه از ترخیص کالا خودداری و واردکننده را جهت پرداخت مابه‌التفاوت و اخذ تایید لازم به سازمان راهنمای نماید .

§         3 – گمرکات کشور از ترخیص کالای مشمول مابه‌التفاوت با اخذ سپرده یا تعهدنامه اکیدا خودداری می‌نمایند مگر با نظر سازمان .

§         4 – کلیه مجوزهای ترخیص صادره توسط سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان دارای مهر و دو امضا مجاز معرفی شده به گمرک می‌باشد .

§         5 – اخذ مجوز سازمان حمایت به هنگام ترخیص و درج شماره و تاریخ آن در پروانه سبز گمرکی .

§         6 – اعلام فهرست کالاهای مشمول پرداخت مابه‌التفاوت در طول سال و یا تغییر مبلغ مابه‌التفاوت مربوط به گمرک .

توجه : کالاهای وارداتی مشمول مابه‌التفاوت بشرح جدول شماره یک شامل 16 ردیف می‌باشد .
کالاهای وارداتی (با هر نوع ارز) مشمول ضوابط قیمت‌گذاری بشرح جدول شماره دو شامل 36 ردیف می‌باشد .

فهرست کالای وارداتی (با هرنوع ارز) که مشمول ضوابط قیمت ‌گذاری است 

§         1 - روغن نباتی

§         2 - دانه‌های روغنی

§         3 - شکر

§         4 - گندم (باستثنای واردات سازمان غله کشور)

§         5 - برنج

§         6 - گوشت

§         7 - چای

§         8 - کیسه گونی(پلی پروپیلن و کنفی)

§         9 - داروهای انسانی (باستثنای داروهای وارداتی بنام جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران توسط سازمان تدارکات و تولید لوازم پزشکی و وارداتی)

§         10 - شیرخشک

§         11 - داروی دامی

§         12 - مواد اولیه سموم دفع آفات نباتی

§         13 - سموم دفع آفات نباتی

§         14 - خاک فسفات ، اسید فسفریک

§         15 - انواع کود شیمیایی

§         16 - تخم نوغان ، انواع بذور اصلاح شده

§         17 - علوفه شامل‌(ذرت ، کنجاله ، سویا ، پودرماهی ، جو ، سبوس گندم)

§         18 - مکملها و ویتامینهای خوراک دام و طیور (از جمله میتونین ،‌کلین کلاید ، املاح و کلسیم ، فسفات و ویتامینها و…)

§         19 - لوازم پزشکی یکبار مصرف و تجهیزات و دستگاههای پزشکی (باستثناء تجهیزات و دستگاههای پزشکی که به نام مراکز دانشگاهی و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور و کلیه بیمارستانهای آموزشی ، درمانی و البته صرفا با مجوز هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی موضوع بند الف تبصره 10 قانون بودجه سال 1377 توسط واردکنندگان ویا راسا از طریق هیئت امنا ارزی وارد می‌گردد .

§         20 - الیاف پلی‌استر و الیاف اکریلیک

§         21 - تاپس پلی‌استر و تاپس اکریلیک

§         22 - انواع نخ پلی‌استر

§         23 - فیلم و زینک

§         24 - کاغذ چاپ و تحریر و فتوکپی

§         25 - مواد اولیه کاغذ کاغذ چاپ و تحریر

§         26 - کاغذ مطبوعات

§         27 - آهن آلات (تیرآهن ، میله‌گرد ، نبشی ، سپری ، ورق) باستثناء واردات توسط واحدهای تولیدی مربوطه*

§         28 - آلومینیوم و مس (باستثناء واردات توس واحدهای تولیدی مربوطه) (1)

§         29 - مواد اولیه بسته بندی و مواد افزودنی و قطعات کارخانه‌های روغن نباتی

§         30 - انواع خودرو (صرفنظر از نوع ارز وارداتی یا کیفیت واردات)

§         31 – کمباین

§         32 - تراکتور

§         33 - مواد اولیه پودر شوینده (خمیر صابون ، مصرفی ، تری‌یلی‌فسفات‌سدیم ، پربورات ، فعال کننده پربورات ، پودر CMC ، تینول پال سی بی اس ایکس ، اسانس ،‌ برول (نان یونیک) ، اسید سولفوریک، جعبه تترااستیل دی امین)

§         34 - قطعات و لوازم یدکی ماشین چاپ

§         35 - لوازم یدکی ماشین آلات کشاورزی

§         36 - سایر کالاهای وارداتی با ارز شناور و یا ارز صادراتی سیستم بانکی که نام آنها دراین جدول نیامده است . ترخیص آنها از گمرک نیز موکول به ارائه مجوز سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است (باستثناء مواد اولیه ، ماشین‌آلات و قطعات یدکی از که راسا توسط واحدهای تولیدی برای مصرف خود وارد می‌کنند)

 

م.ح. : ٩:۳٠ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٧/۱٢/۱٠
Comments نظرات ()